Organizowany już po raz piąty festiwal prezentuje muzykę, korzystając z interdyscyplinarnych i multimedialnych rozwiązań. Koncerty odbywają się w poprzemysłowej scenerii Kopalni Guido oraz Sztolni Królowa Luiza.
"Siedem bram Jerozolimy" ponad 200 artystów wykona na finał festiwalu, pod dyrekcją samego maestro Pendereckiego.
„Wykonanie tego wyjątkowego, skomponowanego z okazji obchodów 3000-lecia Jerozolimy dzieła to wielkie wyzwanie artystyczne i organizacyjne” – powiedział dyrektor festiwalu Jurek Dybał, na co dzień muzyk słynnej orkiestry Filharmoników Wiedeńskich.
To monumentalny, oparty na starotestamentowych tekstach biblijnych utwór na 120-osobową orkiestrę, wyposażoną m.in. w dwa gigantyczne, stworzone przez kompozytora tubafony, 90-osobowy chór, solistów i recytatora. Kompozycję — obok szeregu znakomitych śpiewaków i recytatora (Hossa, Sikora, Lubańska, Zdunikowski, Nowacki, Holland) — wykonają w Zabrzu Sinfonietta Cracovia oraz Chór Filharmonii Krakowskiej.
Dybał, którego będzie można usłyszeć w duecie z gwiazdą światowej wiolinistyki, Dmitrym Sitkovetskym, w trakcie utrzymanego w zgoła innym charakterze koncertu inauguracyjnego.
23 września w unikatowej sali koncertowej kopalni Guido — 320 metrów pod ziemią — wybitny skrzypek Dmitry Sitkovetsky zaprezentuje wraz ze swoim Sitkovetsky Trio legendarną już aranżację prawdziwego przeboju muzyki barokowej — nastrojowych Wariacji Goldbergowskich Johanna Sebastiana Bacha. Wrażenia muzyczne uzupełnią wizualne - wiedeńska artystka Irina Titova, której widowiskowe, piaskowe animacje biją rekordy popularności w stolicy muzyki, specjalnie na ten koncert przygotowała piaskową interpretację arcydzieła Bacha.
Z kolei przyjaciel i muzyczny powiernik Krzysztofa Pendereckiego, wybitny fiński wiolonczelista Arto Noras, 28 września zaprezentuje śląskiej publiczności dedykowaną mu przez polskiego kompozytora Suitę na wiolonczelę solo oraz I Koncert wiolonczelowy Camille‘a Saint-Saënsa z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Zabrzańskiej, która dodatkowo wykona w swojej siedzibie Uwerturę uroczystą Dymitra Szostakowicza oraz Entratę patrona festiwalu.
Podziemne wykonanie tego właśnie utworu, które odbyło się w Kopalni Guido w obecności kompozytora — rozpoczęła pięć lat temu historię Międzynarodowego Festiwalu im Krzysztofa Pendereckiego — poziom 320. Tegoroczna, piąta edycja festiwalu potrwa do 29 września.
Urodzony w 1933 r. Krzysztof Penderecki należy do grona najwybitniejszych polskich kompozytorów. Absolwent krakowskiej Wyższej Szkoły Muzycznej (obecnie Akademii Muzycznej), w latach 1972-87 był rektorem tej uczelni, a od 1987 do 1990 r. dyrektorem artystycznym Filharmonii Krakowskiej.
Wśród kompozycji Pendereckiego, które zyskały największe uznanie, są m.in. opery "Diabły z Loudun", "Raj utracony", "Czarna maska", "Credo" oraz właśnie "Siedem bram Jerozolimy". W 2000 r. Penderecki otrzymał w Cannes nagrodę dla najlepszego współczesnego kompozytora. Jest doktorem honoris causa kilkudziesięciu uczelni na całym świecie. W 2005 r. został uhonorowany Orderem Orła Białego.