Na kanale Teatru Narodowego (TN) na YouTube 9 stycznia o godz. 19 odbędzie się premiera rejestracji "Kordiana" Juliusza Słowackiego, którego na scenie narodowej zrealizował Jan Englert. Link ze spektaklem będzie aktywny do 11 stycznia do godz. 24.

Jak przypomniano na stronie TN, premiera inscenizacji Jana Englerta odbyła się 19 listopada 2015 r. - w dniu 250. rocznicy powstania Teatru Narodowego. Przedstawienie zarejestrowano 20 sierpnia 2020 r.

"Kordian w scenicznej interpretacji Jana Englerta, poruszające widowisko z udziałem niemal całego Zespołu Teatru Narodowego to wielowymiarowy obraz Polski – jej losów, działań wyzwoleńczych, dramatycznych dziejowych wyborów" - napisano na stronie TN.

Zwrócono uwagę, że reżyser "poddaje wiwisekcji narodowe mity, sugestywnie przedstawiając polską duchowość i mentalność, w których mieszczą się zarówno szacunek dla tradycji, jak i gorzka refleksja nad czasem obecnym".

Jak podkreślono, "rozliczenie z romantyzmem oraz współczesne dylematy wkomponowane są w metafizyczny porządek dramatu Słowackiego". "Inscenizuję polskie piekło i polskie niebo" – mówił Jan Englert podczas pracy nad przedstawieniem. "Przygotowanie, scena otwierająca Kordiana daje mu klamrę metafizyczną, na dodatek w niemal kabaretowej formie (…) dramat Słowackiego czytany przez absurd wydaje mi się niezwykle współczesny" - wyjaśniał.

Na stronie TN zaznaczono, że "wystawienia Kordiana w Teatrze Narodowym mają długą tradycję", a "kolejne realizacje jednego z najważniejszych dzieł polskiego dziedzictwa teatralnego wyznaczały rytm historii Narodowej Sceny".

"W 1930 r. Juliusz Osterwa, pierwszy dyrektor odnowionego Teatru Narodowego, z okazji setnej rocznicy wybuchu powstania listopadowego opracował III akt dramatu i pokazał go pod tytułem Spisek koronacyjny; sam wystąpił w roli Kordiana. W okresie powojennym dramat Słowackiego przygotował Erwin Axer przy współpracy reżyserskiej Jerzego Kreczmara. Premiera przedstawienia odbyła się 21 kwietnia 1956 r., była pierwszą premierą +Kordiana+ po okresie stalinizmu i zarazem pierwszą po wojnie realizacją dzieła na scenach warszawskich" - przypomniano na stronie TN. "Do legendy przeszły wykreowane wówczas role Tadeusza Łomnickiego jako Kordiana oraz Jana Kurnakowicza – Księcia Konstantego" - dodano.

"Dramat Słowackiego został zrealizowany na deskach Teatru Narodowego także w 200. rocznicę jego utworzenia". "W 1965 r. powstała sceniczna interpretacja Kazimierza Dejmka, prezentująca niemal cały tekst utworu. Niespełna półtora roku później, w 1967 r., reżyser pokazał drugą, zmienioną i przekomponowaną wersję spektaklu, skupiając się przede wszystkim na ukazaniu dramatu politycznego. Kolejna premiera Kordiana, zrealizowana w 1970 r. przez Adama Hanuszkiewicza, wywołała prawdziwą burzę" - czytamy o scenicznych losach "Kordiana".

Jak przypomniano, "Englert mierzył się wcześniej z dziełem Słowackiego dwukrotnie". "W 1987 r. wystawił dramat w warszawskim Teatrze Polskim, w 1994 r. przygotował przedstawienie w Teatrze Telewizji" - napisano.

W 2016 r. Jan Englert został wyróżniony Nagrodą Specjalną miesięcznika "Teatr" za "nadanie wyjątkowego kształtu obchodom 250. rocznicy powstania sceny narodowej w Polsce, o czym świadczą znakomite premiery z udziałem całego zespołu: Kordian+ Juliusza Słowackiego w jego reżyserii, +Dziady+ Adama Mickiewicza w interpretacji Eimuntasa Nekrosiusa i +PAN TADEUSZ – wszystkie słowa Mickiewicza+ w reżyserii Piotra Cieplaka, a także rocznicowe wydanie serii świetnych monografii poświęconych dziejom Teatru Narodowego w Warszawie".

Opracowanie tekstu i reżyseria - Jan Englert. Scenografię zaprojektowała Barbara Hanicka. Muzykę skomponował Stanisław Radwan. Choreografię opracował Tomasz Wygoda. Za reżyserię światła odpowiada Jacqueline Sobiszewski. Reżyseria projekcji wideo - Marek Kozakiewicz. Animacja - Michał Jankowski.

W przedstawieniu wykorzystano fragmenty "Fausta" Johanna Wolfganga Goethego w tłumaczeniu Adama Pomorskiego, angielski przekład "Kordiana" autorstwa Gerarda T. Kapolki, fragmenty scenariusza spektaklu "Hamlet Stanisława Wyspiańskiego" Jerzego Grzegorzewskiego, fragmenty wiersza "Testament mój" i dramatu "Samuel Zborowski" Juliusza Słowackiego oraz "Wyzwolenia" Stanisława Wyspiańskiego.