Libretto "Rozwodu Figara" (Figaro Gets a Divorce) powstało na podstawie sztuk "Występna matka" Pierre’a Beaumarchais i "Rozwód Figara" Odona von Horvatha.
Autor libretta i reżyser David Pountney powiedział, że choć prezentowana w Poznaniu opera stanowi zwieńczenie trylogii o Figarze, widzowie nie muszą znać, lub pamiętać dzieł Gioacchina Rossiniego i Wolfganga Amadeusa Mozarta.
"Ta opera jest autonomiczna, ale oczywiście nie zaszkodzi, jeśli widz będzie kojarzył historię i postacie z +Cyrulika sewilskiego+ i +Wesela Figara+" - powiedział.
Dodał, że interesowało go przedstawienie dalszego ciągu losów bohaterów "Wesela Figara" w sytuacji rewolucji, która wzbudza w ludziach rozmaite reakcje.
"Powoduje zajęcie bardzo różnych postaw: niektórzy okazują się bardzo mocni, inni – bardzo słabi. Zależało mi na skoncentrowaniu się na tym, w jaki sposób bohaterowie zachowują się w sytuacji wygnania, kiedy są poddani różnym zakulisowym działaniom służb specjalnych. Gdy nie wiadomo czy będą mieli gdzie i za co żyć" – wyjaśnił Pountney.
Brytyjski reżyser przyznał, że "Rozwód Figara" zawiera wątki komediowe, ale jest to specyficzny, gorzki rodzaj humoru.
O muzyce rosyjskiej kompozytorki Eleny Langer Pountney powiedział, że dobrze odzwierciedla "szybką zmianę scenerii i wątków w tym dosyć kompaktowym dziele".
"Elena wykazała się wielkimi zdolnościami, jeśli chodzi o pisanie muzyki z myślą o elemencie dramatycznym, teatralnym. Bardzo istotna była tutaj kwestia charakteryzowania postaci przy pomocy muzyki. Udało jej się wzbudzić w widzach emocje" – podkreślił.
Główną partię w spektaklu reżyser powierzył brytyjskiemu tenorowi Alanowi Oke; specjalnie dla niego powstała postać Majora.
"To jest wysłannik tajnych służb, który będzie próbował zaszkodzić hrabiowskiej rodzinie. Będzie używał różnych metod by ją szantażować, będzie próbował nakłaniać hrabiego do hazardu, podkładać tajemnicze listy i puszczać informacje o nieślubnych dzieciach i zdradach" – powiedziała Magdalena Kajszczak z Teatru Wielkiego.
"Podejmując decyzję, by przenieść ten spektakl, mieliśmy świadomość, że Alan Oke jest nie do zastąpienia. To jest piękny, bardzo charakterystyczny głos tenorowy. Zaczęliśmy więc od sprawdzenia czy i na jakich warunkach Oke będzie mógł przyjechać do Poznania" - powiedziała dyrektor teatru Renata Borowska-Juszczyńska.
Opera w dwóch aktach "Rozwód Figara" swoją prapremierę miała w lutym 2016 r. w Walijskiej Operze Narodowej w Cardiff. Spektakl jest produkcją Walijskiej Opery Narodowej i Teatru Wielkiego w Genewie.