Opera Benjamina Brittena "The Rape of Lucrece" (polski tytuł "Gwałt na Lukrecji") jest tragedią muzyczną z jednym antraktem z 1946 r. Jej libretto napisał Ronald Duncan na podstawie sztuki Andre Obeya pt. "Le viol de Lucrece".
"Gwałt na Lukrecji" jest drugą w kolejności operą skomponowaną przez urodzonego w 1913 r. Brittena, który był jednym z najwyżej cenionych brytyjskich kompozytorów XX w. W dziele tym najsilniej wyraził się jeden z głównych tematów jego twórczości – protest przeciwko przemocy, wojnie, potwierdzenie wartości kruchego i bezbronnego świata ludzkiego.
Opera ukazuję historię rozgrywającą się w V w. p.n.e. w ogarniętym wojennym chaosem Rzymie, gdzie nie obowiązują już żadne wartości moralne. Historia cnotliwej Rzymianki Lukrecji, po raz pierwszy opisana przez rzymskiego historyka Tacyta, zainspirowała wielu koryfeuszy literatury światowej, w tym Szekspira. Lukrecja, żona rzymskiego wodza Luciusa Collatinusa, została zhańbiona przez Sekstusa Tarkwiniusza, który znalazł schronienie w jej domu. Nie mogła znieść hańby i popełniła samobójstwo, wyjawiając przed śmiercią mężowi i ojcu zdradę Sekstusa.
Twórcą inscenizacji jest Jurij Aleksandrow. Scenografię zaprojektował Zinowij Margolin, a kostiumy - Wiaczesław Okuniew. Reżyserem świateł jest Irina Wtornikowa. Ruch sceniczny opracował Dawid Awdysz. Kierownictwo muzyczne sprawuje Nelli Abdi. Dyrygować będzie Maksim Walkow.
"Jesteśmy odpowiedzialni za to, aby utwór Brittena został dostojnie przedstawiony i spotkał się z adekwatną reakcją ze strony publiczności. Artyści prezentują w spektaklu zupełnie inne maniery i estetykę, niż w operach rosyjskich i włoskich kompozytorów. Po prostu +zagrać+ tę muzykę jest niemożliwe – pierwotnie napisana została jako opera-protest, jako reakcja na wydarzenia II Wojny Światowej. Rezygnując z ilustracyjności wymyśliliśmy swoją historię. Gra jest podyktowana wspaniałą muzyką Brittena" - napisał o przedstawieniu Jurij Aleksandrow.
"Gwałt na Lukrecji – to dokument epoki, dziecko swojego czasu. Historia, która przydarzyła się Lukrecji, jest tragiczna, ale ja skoncentrowałem uwagę na okrutnym otoczeniu bohaterki" - dodał inscenizator.
"Chciałem poruszyć ten temat i jednocześnie go humanizować. Tak pojawiły się 2 postacie – On i Ona, które w rzeczywistości są twarzami teatru, wyrażającymi nasze stanowisko. W operze są one oznaczone, jako chór męski i chór żeński – postronni obserwatorzy, w moim spektaklu – główne postacie. Wraz z ich pojawieniem się rozpoczyna się spektakl, a ostatnie słowo też należy do nich" - wyjaśnił.
"To wieczny dialog między Kobietą a Mężczyzną o miłości, oddaniu, zdradzie. Oni, jak dwaj stalkerzy, wprowadzający nas w historię, powtarzającą się spiralnie. (...) Celowo umieściłem te postacie na widowni, aby publiczność przeżyła tę historię razem z nami" – podkreślił Aleksandrow.
W przedstawieniu wystąpią: Wiktor Aleszkow (On), Julia Pticyna (Ona), Anton Morozow (wódz rzymski Collatinus), Natalia Worobjowa (Lukrecja, żona Collatinusa), Jadgar Jułdaszew (wódz rzymski Junius), Aleksiej Paszijew (syn króla Rzymu, Tarkwiniusz), Wiktoria Martemjanowa (mamka Lukrecji Bianka), Karolina Szapowałowa (Lucia, służąca Lukrecji), Władisław Mazankin (Świadek).
Premiera inscenizacji odbyła się 22 stycznia 2005 r. W 2006 r. spektakl odznaczono najwyższą nagrodą teatralną Sankt-Petersuburga "Zołotoj Sofit". Przedstawienie uczestniczyło w festiwalach operowych w Omsku i Permie.
Opera będzie wykonywana w języku angielskim. Początek gościnnego spektaklu w WOK o godz. 18.00.