Jak powiedział PAP kierownik muzyczny spektaklu Ruben Silva, "Wesele Figara" to przede wszystkim wspaniała muzyka Mozarta. "Dzieło jest także przykładem doskonałości literackiej, jednym z najlepszych operowych librett. To połączenie sprawia, że publiczność tak ceni ten utwór. Przedstawiona historia stanowi właściwie protest przeciwko feudalizmowi, arystokracji, a zwłaszcza różnicom klasowym, które są obecne do tej pory" - podkreślił.
Według dyrektora Polskiej Opery Królewskiej i reżysera przedstawienia prof. Ryszarda Peryta, inscenizacja stanowi wcielenie partytury mozartowskiej. "Jeżeli muzyka jest rzeczywistością duchową, a zapisem tej rzeczywistości jest partytura to ta rzeczywistość duchowa tęskni za ciałem" - powiedział PAP Peryt. "Ciałem tego duchowego żywiołu powinno być przedstawienie, czyli fizyczna obecność muzyki, dostępna dla zmysłów. Jest to realizacja partytury Mozarta bez najmniejszych skreśleń" – dodał.
Przypomniał, że "Wesele Figara" jest stałym punktem w repertuarach renomowanych scen operowych. "W Polskiej Operze Królewskiej próbujemy być wierni triadzie: piękno prawda i dobro. To są ponadczasowe wartości, ufam, że ciągle jeszcze będące obiektem troski wielu humanistów i ludzi wrażliwych. Arcydzieła powinny być obecne wokół ludzi, ponieważ one ratują nas przed wieloma upadkami i rzeczami, które są przejściowe. Są właściwie krwiobiegiem żywotności kultury i żywotności człowieka w kulturze" – podkreślił prof. Peryt.
Włoskojęzyczna opera buffa w czterech aktach, do której libretto napisał Lorenzo Da Ponte, powstała na podstawie sztuki Pierre’a Beaumarchais’go "Le marriage de Figaro" z 1784 roku. Akcja opery rozgrywa się w XVII w. w zamku w pobliżu Sewilli. Przedstawiona w niej historia opowiada o losach Figara, sługi hrabiego Almavivy, który ma wziąć ślub z pokojówką Zuzanną i nagle odkrywa, że hrabia chciałby zdobyć jego ukochaną.
Spektakle będą wystawiane 3,4,5,9 i 10 stycznia w Teatrze Stanisławowskim w warszawskich Łazienkach.
Polska Opera Królewska z siedzibą w Warszawie to państwowa instytucja kultury, która rozpoczęła swoją działalność 1 sierpnia 2017 r. Na stanowisko p.o. dyrektora nowej instytucji artystycznej 31 lipca br. powołany został prof. Ryszard Peryt - reżyser, aktor, pedagog, inicjator i główny pomysłodawca Opery. Swoimi działaniami instytucja chce nawiązywać do dorobku i tradycji kulturalnej osiemnastowiecznej Rzeczypospolitej.