Dwa spektakle, inspirowane twórczością czołowego przedstawiciela japońskiej awangardy teatralnej Shujiego Terayamy, zostaną pokazane w październik w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Na początek nowego sezonu zaprezentowane zostaną również działania artystyczne haitańskich wspólnot vodou.

Jarosław Fret, dyrektor Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, w środę podczas konferencji prasowej przedstawił plany repertuarowe Instytutu na początek nowego sezonu artystycznego.

Fret przypominał, że kierowany przez niego Teatr ZAR wrócił niedawno z Japonii, gdzie podczas Olimpiady Teatralnej w Todze pokazywał spektakl „Anhelli. Skowyt”. „Teraz do nas przyjadą dwa wyjątkowe zespoły teatralne z Tokio, które pokażą dwa spektakle będące hołdem dla wielkiego, ale w Polsce słabo znanego twórcy teatralnego, Shujiego Terayamy” - powiedział.

9 i 10 października wrocławska publiczność będzie miała okazję zobaczyć „Klasę szaleńców”, spektakl Zespołu Teatralnego Ikenoshita. To jeden z najbardziej oryginalnych spektakli Terayamy, który uznawany jest za jednego z czołowych przedstawicieli XX-wiecznej japońskiej awangardy teatralnej.

Drugi ze spektakli japońskich twórców zostanie pokazany 12 i 13 października. Będzie to „Wskazówka dla poddanych” Teatru Laboratorium Ban'yu Inryoku. To dramat, który jest uznawana przez krytyków za „najbardziej dojrzały” w twórczości Terayamy.

„W tych spektaklach bardzo silnie obecna jest groteska, która charakteryzowała twórczości Terayamy” - powiedziała Monika Blige, zastępca dyrektora ds. programowych Instytutu Grotowskiego.

Fret podkreślił, że sztuka azjatycka będzie wyraźnie obecna w programie artystycznym Instytutu Grotowskiego. „W kolejny roku będziemy gościć artystów z Hongkongu, a w jeszcze kolejnym z Szanghaju. To się wiąże z tytułem Stolicy Sztuk Performatywnych UNESCO, który Wrocław z Szanghajem będą pełnić w latach 2021-2022” - powiedział dyrektor.

W październiku Instytut Grotowskiego będzie również gościł artystów z Haiti. Zostanie zaprezentowana twórczość dwóch haitańskich wspólnot vodou oraz Fabrice'a Nicota, który przez trzy lata mieszkała na Haiti i przeszedł inicjację. „Tu idziemy ścieżką Grotowskiego, czyli związku teatru i rytuału” - wyjaśnił Fret.