Najlepsze filmy 2013

Oto ranking najlepszych filmów 2013 rok według serwisu kultura.gazetaprawna.pl.

  • Najlepsze filmy 2013<br /><br />Pod uwagę braliśmy tylko te tytuły, które weszły w 2013 roku do dystrybucji kinowej. W rankingu nie znalazły się więc premiery festiwalowe i produkcje, które debiutowały jedynie w TV lub na DVD. Ranking przygotował Jakub Demiańczuk.
  • Miejsce 10. Ida, reż. Paweł Pawlikowski<br /><br />Paweł Pawlikowski nie obawia się pytań najistotniejszych: o wiarę w Boga i niewiarę w ludzi. Najciekawsza jest jednak zastosowana w „Idzie” forma. Zamiast werbli, muzyka sfer. Subtelność środków nie wyklucza odwagi serca.<br /><br /><a href="http://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/742196,ida-recenzja.html"><font color="FFFFFF">PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ</font></a>
  • Miejsce 9. Drogówka, reż. Wojciech Smarzowski<br /><br />Obdarzeni siedmioma grzechami głównymi bohaterowie „Drogówki”, podobnie jak postaci z „Wesela” czy „Domu złego”, nie są czarno-białymi figurami. Nawet największy drań dostaje od Smarzowskiego szansę na zadośćuczynienie, a zło, które reżyser penetruje z taką wprawą, przybiera niekiedy postać nieuchwytnego dobra.<br /><br /><a href="http://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/677563,drogowka-recenzja.html"><font color="FFFFFF">PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ</font></a>
  • Miejsce 8. Przeszłość, reż. Asghar Farhadi<br /><br />Niektórzy porównują Asghara Farhadiego do Antonioniego. Po obejrzeniu przejmującej „Przeszłości” sądzę jednak, że w swoim pojmowaniu kina najbliżej jest mu do Kieślowskiego.<br /><br /><a href="http://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/730344,przeszlosc-recenzja.html"><font color="FFFFFF">PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ</font></a>
  • Miejsce 7. Przed północą, reż. Richard Linklater<br /><br />Niektórzy porównują Asghara Farhadiego do Antonioniego. Po obejrzeniu przejmującej „Przeszłości” sądzę jednak, że w swoim pojmowaniu kina najbliżej jest mu do Kieślowskiego.<br /><br /><a href="http://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/715010,przed-polnoca-recenzja.html"><font color="FFFFFF">PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ</font></a>
  • Miejsce 6. Django, reż. Quentin Tarantino<br /><br />Zemsta jest motywem działania większości bohaterów filmów Quentina Tarantino. Mścił się Butch w „Pulp Fiction”, mściła się Panna Młoda w „Kill Bill”, mściły się dziewczyny w „Death Proof”. Prywatna wendeta to jednak za mało – w "Django" Tarantino na swój własny sposób rozlicza się z historią. Ale tym razem – przynajmniej w Stanach – wywołał burzę.<br /><br /><a href="http://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/674538,django_recenzja.html"><font color="FFFFFF">PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ</font></a>
  • Miejsce 5. Sugar Man, reż. Malik Bendjelloul<br /><br />"Sugar Man" stanowi jedyne w swoim rodzaju połączenie klasycznej baśni, muzycznego dokumentu i autotematycznej medytacji. Debiut Malika Bendjelloula zapewnia także spóźnioną sławę Sixto Rodriguezowi – piosenkarzowi z Detroit, który przed laty bywał porównywany do samego Boba Dylana.<br /><br /><a href="http://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/684349,sugar-man-recenzja.html"><font color="FFFFFF">PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ</font></a>
  • Miejsce 4. Blue Jasmine, reż. Woody Allen<br /><br />Oscarowa rola Cate Blanchett w najlepszym znaczeniu tego określenia. Głęboka, poruszająca. A Woody Allen przypomina, że dramaty pisze równie dobrze jak lekkie komedie. „Blue Jasmine” to opowieść w stylu filmów takich jak „Mężowie i żony” albo „Hannah i jej siostry”.<br /><br /><a href="http://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/727153,blue-jasmine-recenzja.html"><font color="FFFFFF">PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ</font></a>
  • Miejsce 3. Miłość, reż. Sławomir Fabicki<br /><br />Nowe dzieło twórcy "Męskiej sprawy" wchodzi na ekrany kin jako „Miłość. Film Sławomira Fabickiego”. Ta dziwna konstrukcja została wprowadzona, by uniknąć pomyłek z filmem Michaela Hanekego. Ale działa także na korzyść: „Miłość” jest ostatecznym dowodem, że Fabicki stał się jednym z najważniejszych polskich artystów kina.<br /><br /><a href="http://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/690112,milosc-film-slawomira-fabickiego-recenzja.html"><font color="FFFFFF">PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ</font></a>
  • Miejsce 2. Papusza, reż. Krzysztof Krauze, Joanna Kos-Krauze<br /><br />Wspaniały film Krzysztofa Krauzego i Joanny Kos-Krauze bardziej niż o cygańskiej poetce jest o śmierci cygańskiego narodu i cygańskiej kultury. Jednak jej też nie tracimy z oczu.<br /><br /><a href="http://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/746492,papusza-recenzja.html"><font color="FFFFFF">PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ</font></a>
  • Miejsce 1. Polowanie, reż. Thomas Vinterberg<br /><br />W "Polowaniu" Thomas Vinterberg znów demaskuje hipokryzję współczesnego społeczeństwa dobrobytu. Duński reżyser zrobił to, co potrafi najlepiej. W swoich wysiłkach okazał się zresztą jeszcze bardziej radykalny niż przy okazji słynnego „Festen”. W tamtym filmie poprzestał na ukazaniu patologii toczącej pojedynczą rodzinę. Za sprawą „Polowania” Vinterberg udowadnia, że wirus ślepej nienawiści i agresji ogarnął już całą małomiasteczkową społeczność.<br /><br /><a href="http://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/690495,polowanie-recenzja.html"><font color="FFFFFF">PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ</font></a>
statystyki