Zderzenie amerykańskiej rzeczywistości lat 60. z wyobrażeniami Jake’a – a zarazem widzów – to najciekawszy element serialu. Pocztówkowa, malowana pastelowymi barwami Ameryka, w której ludzie wydają się przyjaźniejsi, jedzenie smakuje lepiej, a samochód marzeń można kupić za 700 dolarów, szybko odsłania mroczne oblicze. A Jake jeszcze szybciej się przekona, że każda ingerencja w historię niesie ze sobą poważne konsekwencje.
SERIAL
A gdyby można było cofnąć się w czasie i powstrzymać zamach na prezydenta Kennedy’ego? Jak wtedy wyglądałyby Ameryka i świat? Kto nie skorzystałby z szansy, by to sprawdzić? Jake Epping (bardzo dobrze zagrany przez Jamesa Franco) wahał się krótko, gdy dowiedział się o istnieniu „króliczej nory”, tajemniczego portalu, dzięki któremu można się przenieść zawsze w ten sam moment w czasie: koniec października 1960 roku. Namówiony przez umierającego przyjaciela Jake wyrusza na najważniejszą misję w swoim życiu. Ma nieco ponad trzy lata, by rozpracować sekret zabójstwa JFK. Czy Lee Harvey Oswald pracował sam? Czy w spisek zamieszana była CIA? „Napisano na ten temat dwa tysiące książek, a wciąż nikt nie zna prawdy” – mówi Jake. Zaś każdy dzień spędzony przez niego w przeszłości przynosi więcej pytań niż odpowiedzi.
Wyprodukowany przez J.J. Abramsa ośmioodcinkowy serial to adaptacja znakomitej powieści Stephena Kinga, w Polsce wydanej pod tytułem „Dallas ’63” (oryginalny tytuł to oczywiście data zamachu na prezydenta). Proza amerykańskiego pisarza zazwyczaj z trudem znosi przekład na język filmu, ale tym razem udało się wybornie: zmiany wprowadzone przez scenarzystów – w serialu pojawia się m.in. zupełnie nowy bohater Bill (George MacKay), który zna sekret Jake’a – nie tylko pomogły zbudować dramaturgię serialu, lecz jednocześnie idealnie wpasowały się w klimat powieści Kinga. Rozciągnięta na osiem godzinnych odcinków fabuła pozwoliła na ujęcie większości wątków powieści, a ekranowego czasu starczyło także na solidne psychologiczne portrety bohaterów i drobiazgowe odtworzenie świata sprzed pół wieku.
Zderzenie amerykańskiej rzeczywistości lat 60. z wyobrażeniami Jake’a – a zarazem widzów – to zresztą najciekawszy element serialu. Pocztówkowa, malowana pastelowymi barwami Ameryka, w której ludzie wydają się przyjaźniejsi, jedzenie smakuje lepiej, a samochód marzeń można kupić za 700 dolarów, szybko odsłania mroczne oblicze. A Jake jeszcze szybciej się przekona, że każda ingerencja w historię niesie ze sobą poważne konsekwencje.
11.22.63 | Fox | poniedziałek, godz. 22.00