19.Ciało/Umysł – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu pod hasłem „Przestrzeń jak powietrze” dobiegł końca. Trwał 4 miesiące, przyjmując formę hybrydową, a w jego ramach zorganizowano 56 wydarzeń i blisko 30 godzin ze sztuką tańca.
ikona lupy />
Media

Tegoroczna 19. edycja Festiwalu Ciało/Umysł była pod wieloma względami wyjątkowa – mimo trudnych okoliczności związanych z pandemią zorganizowano rekordową liczbę wydarzeń i zaproponowano uczestnikom bogatszy niż zazwyczaj program. Festiwal trwał aż 4 miesiące, okupując 3 teatry, kino, przestrzeń publiczną, a także cyberprzestrzeń.

Od 6 czerwca odbywał się na e-SCENIE C/U 2020, czyli w przestrzeni wirtualnej, a od 12 września do 10 października na warszawskich SCENACH C/U 2020, tj. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, STUDIO teatrgaleria, Komunie Warszawa i kinie Muranów.

Na warszawskich SCENACH C/U odbyły się 4 prapremiery: Iwony Olszowskiej TransFormBeeing, Ilony Trybuły Piękno jak powietrze, Pawła Sakowicza Drama i Marty Ziółek Monstera oraz 2 premiery polskie twórców zagranicznych: Jerome’a Bela Isadora Duncan i Sarah Vanhee Collected Screams. Można było też zobaczyć 2 prace w procesie – Izy Szostak Future Presence i Renaty Piotrowskiej Hell in Process oraz 2 spektakle – Aleksandry Bożek-Muszyńskiej Dzień, w którym V… i Kasi Wolińskiej Dance, Pilgrim, Dance. Wśród wydarzeń towarzyszących znalazła się 1 książka, 1 aplikacja na smartfona (Dance Trail) oraz 1 film (Ema). Na e-Scenie ukazały się 3 wieloodcinkowe cykle: Prosto z wnętrza, re:Isadora oraz 21 lekcji tańca na XXI wiek. Łącznie 56 wydarzeń i blisko 30 godzin ze sztuką tańca!

W całym festiwalu udział wzięło 68 polskich i zagranicznych artystów. Wydarzenia „offline” zgromadziły przeszło 1300 widzów. Z powodu pandemii organizatorzy z bólem serca musieli odprawiać z kwitkiem tych, którzy chcieli zakupić bilety i wejść w ostatniej chwili. e-Scena miała ponad 26 000 odbiorców.

Niezwykłość tegorocznej edycji polega nie tylko na ogromnej liczbie wydarzeń i projektów, ale także na wzbogaceniu oferty i znacznym poszerzeniu widowni. Dzięki realizacji części programu w sieci sztuka tańca mogła dotrzeć także w te zakątki Polski, gdzie na co dzień trudno się z nią zetknąć, a polscy artyści mogli pokazać swoje prace także publiczności zagranicznej.

Pod wieloma względami ten festiwal był wyjątkowy:

  • był najdłuższy z dotychczasowych i z największą liczbą wydarzeń
  • zaprezentował rekordową liczbę prac polskich artystów
  • autorzy wszystkich polskich premier debiutowali na Festiwalu Ciało/Umysł
  • otworzył nową przestrzeń dla tańca - w sieci
  • odkrył na nowo pionierkę współczesnego tańca – Isadorę Duncan – której idee wciąż zaskakująco żywo rezonują we współczesnym świecie
  • po raz pierwszy współprodukował premierę ze STUDIO teatrgaleriao widzowie po raz pierwszy mogli przyjrzeć się procesowi powstawania premier
ikona lupy />
Media

W całym festiwalu udział wzięło 68 polskich i zagranicznych artystów. Wydarzenia „offline” zgromadziły przeszło 1300 widzów. e-Scena miała ponad 26 000 odbiorców.

ikona lupy />
Media

Wydarzenia na e-Scenie dostępne są jeszcze tylko przez tydzień. Dystrybuowaną w ramach Festiwalu książkę Davida Webera-Krebsa „When The Doors Opened Again”, której współproducentem jest Fundacja Ciało/Umysł, można jeszcze kupić w Bęc!Zmiana.