Od wtorku o miano najlepszego spektaklu polskiej klasyki walczyło siedem przedstawień. Za najlepszą sztukę jury uznało "Beniowskiego. Ballada bez bohatera" w reżyserii Małgorzaty Warsickiej. Twórcy z Poznania otrzymali także nagrody za adaptację i muzykę.
Dwie równorzędne nagrody aktorskie zostały przyznane Annie Mierzwie za rolę Telimeny w spektaklu "Pan Tadeusz czyli Ostatni Zajazd na Litwie" w reżyserii Mikołaja Grabowskiego z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu i Magdalenie Gorzelańczyk za rolę Jadwigi w spektaklu "Śmierć białej pończochy" w reżyserii Adama Orzechowskiego z Teatru Wybrzeże w Gdańsku.
Nagrodę za scenografię otrzymała Magdalena Gajewska za scenografię, kostiumy i światło do spektaklu "Śmierć białej pończochy" w reżyserii Adama Orzechowskiego z Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Nagrodą za reżyserię wyróżniono Alinę Moś-Kerger za spektakl "Ferdydurke" z Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu.
Jury dziennikarskie przyznało dwie nagrody: dla spektaklu „Śmierć białej pończochy” oraz indywidualną dla – nagrodzonej również przez jury główne – Magdaleny Gorzelańczyk za kreację aktorską w tym przedstawieniu. Nagrodę publiczności otrzymał „Wykład” w reżyserii Piotra Tomaszuka z Teatru Wierszalin w Supraślu.
W ramach tegorocznych, 44. Opolskich Konfrontacji Teatralnych, które są jednocześnie finałem IV edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, przedstawiono siedem spektakli: „Beniowski. Ballada bez bohatera” z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu (reż. Małgorzata Warsicka), „Ferdydurke” z Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu (reż. Alina Moś-Kerger), „Garbus” z Wrocławskiego Teatru Współczesnego (reż. Marek Fiedor), „Pan Tadeusz, czyli Ostatni Zajazd na Litwie” z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu (reż. Mikołaj Grabowski), „Śmierć białej pończochy” z Teatru Wybrzeże w Gdańsku (reż. Adam Orzechowski), „Wykład” z Teatru Wierszalin w Supraślu (reż. Piotr Tomaszuk) oraz „Zemsta” z Teatru „Maska” w Rzeszowie (reż. Paweł Aigner). Finałowe przedstawienia wyłoniono spośród 38 zgłoszeń konkursowych.
Opolskie Konfrontacje Teatralne organizowane są przez Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego (który jest dodatkowo koordynatorem konkursu „Klasyka Żywa”) we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków budżetu Województwa Opolskiego.