"Na 11 listopada 2018 roku przygotowujemy 11 koncertów w Polsce, które odbędą się w różnych miastach. Wystartujemy o godzinie 11 w Krakowie, potem przeniesiemy się m.in. do sali NOSPR w Katowicach, Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, filharmonii w Szczecinie, Poznaniu i Białymstoku, by zakończyć galą w Warszawie" – powiedział PAP dyrektor i redaktor naczelny PWM Daniel Cichy.
Część z wydarzeń będzie transmitowana lub rejestrowana przez radio i telewizję. W tym samym dniu odbędzie się także 11 koncertów w różnych miejscach na świecie, m.in. w Nowym Jorku, Paryżu, Wiedniu, Londynie czy Tokio.
"Przewidujemy publikację nagrań, które częściowo pozyskamy z archiwów Polskiego Radia, a część nagramy na potrzeby tego przedsięwzięcia, z najlepszymi polskimi orkiestrami. Planujemy filmowe wizytówki o każdym z prezentowanych utworów. Uzupełnieniem będą wydawnictwa edukacyjne – powstaną scenariusze lekcji i aplikacje na urządzenia mobilne, które pozwolą dzieciom i młodzieży bawić się dźwiękami ostatniego stulecia" - dodał Daniel Cichy.
PWM planuje także wydanie monografii o polskiej muzyce ostatniego stulecia, pióra Danuty Gwizdalanki, która zostanie przetłumaczona na osiem języków. Cały projekt jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego "Niepodległa", na lata 2017–2021.
"Natomiast w ramach jubileuszu 135-lecia urodzin i 80. rocznicy śmierci Karola Szymanowskiego, podjęliśmy prace nad wznowieniem tomów edycji źródłowo-krytycznej Dzieł Karola Szymanowskiego pod redakcją Teresy Chylińskiej. To część projektu, który zainaugurujemy w listopadzie 2017 roku pod nazwą Dziedzictwo Muzyki Polskiej. Obejmuje on działania wydawnicze, promocyjne i artystyczne, a realizowany jest wspólnie z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina" - podkreślił Cichy.
Przygotowywane są również dwie publikacje poświęcone Szymanowskiemu – pozycja Danuty Gwizdalanki, ukazująca kompozytora w kontekście społecznym, rodzinnym i kulturowym, oraz książka Teresy Chylińskiej "Romans, którego nie było?", o młodzieńczych latach kompozytora - oparta na jego korespondencji i relacjach przyjaciół.
Na zakończonych w połowie października w Szanghaju największych targach muzycznych w Azji – Music China, PWM wspólnie z NIFC, prezentowało swoją bogatą ofertę. Największym zainteresowaniem cieszyły się utwory edukacyjne oraz źródłowe wydania dzieł kompozytorów polskich.
"Nasza obecność na rynku azjatyckim ma już 40-letnią tradycję, a silna pozycja PWM wynika zarówno z działalności wydawniczej, jak i katalogu kompozytorskiego, który obejmuje całą muzykę polską – od baroku po muzykę współczesną, szczególnie silnie eksponowaną w katalogu" – podkreślił dyrektor.
Dodał, że Polskie Wydawnictwo Muzyczne zajmuje się całością muzyki polskiej, zarówno "klasykami współczesności" - jak m.in. Witold Lutosławski, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, czy nestorami - jak m.in. Marta Ptaszyńska i Zygmunt Krauze oraz kompozytorami średniego pokolenia - jak Aleksander Lasoń i Eugeniusz Knapik. Są także reprezentanci pokolenia 40-latków, jak: Marcel Chyrzyński i Agata Zubel.
"Podejmujemy współpracę także i z młodszymi kompozytorami, urodzonymi w latach 80-tych - jak Andrzej Kwieciński, czy Dobromiła Jaskot" – powiedział dyrektor PWM.