Muzykę Becka Hansena można interpretować na wiele sposobów. Pokazuje to składanka jego piosenek w wersjach m.in. Norah Jones i Marca Ribota

Dwa lata temu Beck Hansen zaskoczył muzyczny świat i to nie po raz pierwszy. Tym razem jednak nie swoimi dźwiękami, a książką, a właściwie zbiorem nut. Wydał zbiór „Beck Song Reader”, z którego skorzystać mógł każdy i nagrać własną interpretację tego, co napisał Beck. Skorzystali m.in. tacy mistrzowie jak Jack White, Norah Jones, Jarvis Cocker czy Marc Ribot. Efekt ich pracy możemy usłyszeć na krążku „Beck Song Reader”.

Jak zdradził Beck w wywiadzie dla amerykańskiego wydawcy „Beck Song Reader” McSweeney’s: „Na początku lat 90. otrzymałem zapis nutowy na pianino i wokal jednego z moich pierwszych albumów. Jego zredukowanie do takiej wersji wydało mi się wtedy abstrakcyjne. Od tego czasu zacząłem jednak myśleć o napisaniu właśnie w ten sposób piosenek. Bez aranżacji, a otwartych na interpretacje”. Po latach Beck powrócił do tego pomysłu. Także z powodu piosenki „Sweet Leilani”. O tym utworze Beck wspomina we wstępie napisanym do wydanego właśnie na CD „Beck Song Reader”. Muzyk poznał historię numeru, a właściwie jego zapisu i niezwykłej popularności. Kompozycja Binga Crosby’ego z 1937 roku rozprzestrzeniła się po USA w kilkudziesięciu milionach kopii właśnie w zapisie nutowym. To doprowadziło do tego, że grano ją niemal w każdym domu w Stanach, a do tego w setkach różnych interpretacji. Beck postanowił powrócić do tej pierwotnej jak na dzisiejsze czasy formy dystrybucji muzyki. Wydając dwa lata temu zapis nutowy „Beck Song Reader”, autor mówił, że interpretatorom pozostawia wolną rękę. Na ponad 100 stronach rozpisał 20 piosenek. Mogliśmy je usłyszeć m.in. w Polsce, bo za interpretacje nut wzięli się muzycy skupieni wokół wytwórni Lado ABC, m.in. Marcin Masecki, Macio Moretti i Olo Walicki.

W międzyczasie Beck nie zrezygnował ze standardowego podejścia do muzyki. Kilka miesięcy temu wypuścił bardzo udany krążek „Morning Phase”. Podczas jego promocji w wywiadach przekonywał jednak, że ma w zanadrzu jeszcze kilka projektów. „Beck Song Reader” to jeden z nich.

Tylko jedną piosenkę, „Heaven’s Ladder”, Beck interpretuje sam. Numer przypomina momentami dokonania duetu Lennon-McCartney. Ale jedną z najciekawszych wersji pokazał na płycie komik Jack Black. Jego „We All Wear Cloaks” w kabaretowo-operowej wersji z pianinem i perkusją wybija się z całej reszty. Panowie Beck i Black współpracowali już zresztą wcześniej. Aktor pojawił się w klipie Becka do singla „Sexx Laws” z krążka „Midnite Vultures”. Dla samego Blacka śpiewanie to nie pierwszyzna. Od 20 lat Jack ma kapelę Tenacious D, współpracował z The Vandals i Dave’em Grohlem.

Na „Beck Song Reader” nie zawiódł Jack White, choć też nie zaskoczył. Pełen gitar kawałek „I’m Down” z drugim wokalem Lillie Mae Rische, którą można usłyszeć również na ostatnim albumie White’a „Lazaretto”, Jack nagrał w swoim surowym, rockowo-folkowym stylu.

Znakomitą wersją popisał się lider Pulp Jarvis Cocker w „Eyes That Say »I Love You«” chwilami przypominającym numery Nicka Cave’a. W jazzujący, taneczny nastrój wprowadza w „Just Noise” Norah Jones. Jeszcze bardziej w stronę tego gatunku, jego wyciszoną, staroświecką stronę, sięga Marc Ribot na gitarze i banjo w towarzystwie dźwięków klarnetu w „The Last Polka”. Zachwyca wokalista Swamp Dogg, śpiewając „America, Here’s My Boy” w pięknym, klimatycznym soulowym stylu sprzed lat. Towarzyszą mu pianino, klarnet i saksofon, tworząc razem numer, którego po Becku nie powinniśmy się spodziewać. Zakręconą, niemal klasyczną wariacją popisał się kompozytor, multiinstrumentalista Gabriel Kahane. Loudon Wainwright III gra swoje „Do We? We Do” w country’owym stylu, surowy rockowy numer zrobił z „Now That Your Dollar Bills Have Sprouted Wings” Jason Isbell, a Juanes zaprezentował latynoską wersję „Don’t Act Like Your Heart Isn’t Hard”.

Wachlarz piosenek na „Beck Song Reader” zaskakuje. Z jednej strony pokazuje siłę interpretatorów, a z drugiej uniwersalność kompozycji Becka. On sam przyznał, że też zaskoczyła go różnorodność interpretacji. Ale przecież dokładnie o to mu chodziło, gdy zapełniał swój Song Reader kolejnymi nutami.

Beck Song Reader | Różni Wykonawcy | Capitol | Recenzja: Wojciech Przylipiak | Ocena: 4 / 6