Arcydzieła powinny być wśród ludzi, bo ratują nas przed upadkami - powiedział PAP reżyser prof. Ryszard Peryt przed wtorkową, drugą premierą "Wesela Figara" Wolfganga Amadeusza Mozarta na scenie Polskiej Opery Królewskiej.

Jak powiedział PAP kierownik muzyczny spektaklu Ruben Silva, "Wesele Figara" to przede wszystkim wspaniała muzyka Mozarta. "Dzieło jest także przykładem doskonałości literackiej, jednym z najlepszych operowych librett. To połączenie sprawia, że publiczność tak ceni ten utwór. Przedstawiona historia stanowi właściwie protest przeciwko feudalizmowi, arystokracji, a zwłaszcza różnicom klasowym, które są obecne do tej pory" - podkreślił.

Według dyrektora Polskiej Opery Królewskiej i reżysera przedstawienia prof. Ryszarda Peryta, inscenizacja stanowi wcielenie partytury mozartowskiej. "Jeżeli muzyka jest rzeczywistością duchową, a zapisem tej rzeczywistości jest partytura to ta rzeczywistość duchowa tęskni za ciałem" - powiedział PAP Peryt. "Ciałem tego duchowego żywiołu powinno być przedstawienie, czyli fizyczna obecność muzyki, dostępna dla zmysłów. Jest to realizacja partytury Mozarta bez najmniejszych skreśleń" – dodał.

Przypomniał, że "Wesele Figara" jest stałym punktem w repertuarach renomowanych scen operowych. "W Polskiej Operze Królewskiej próbujemy być wierni triadzie: piękno prawda i dobro. To są ponadczasowe wartości, ufam, że ciągle jeszcze będące obiektem troski wielu humanistów i ludzi wrażliwych. Arcydzieła powinny być obecne wokół ludzi, ponieważ one ratują nas przed wieloma upadkami i rzeczami, które są przejściowe. Są właściwie krwiobiegiem żywotności kultury i żywotności człowieka w kulturze" – podkreślił prof. Peryt.

Włoskojęzyczna opera buffa w czterech aktach, do której libretto napisał Lorenzo Da Ponte, powstała na podstawie sztuki Pierre’a Beaumarchais’go "Le marriage de Figaro" z 1784 roku. Akcja opery rozgrywa się w XVII w. w zamku w pobliżu Sewilli. Przedstawiona w niej historia opowiada o losach Figara, sługi hrabiego Almavivy, który ma wziąć ślub z pokojówką Zuzanną i nagle odkrywa, że hrabia chciałby zdobyć jego ukochaną.

Spektakle będą wystawiane 3,4,5,9 i 10 stycznia w Teatrze Stanisławowskim w warszawskich Łazienkach.

Polska Opera Królewska z siedzibą w Warszawie to państwowa instytucja kultury, która rozpoczęła swoją działalność 1 sierpnia 2017 r. Na stanowisko p.o. dyrektora nowej instytucji artystycznej 31 lipca br. powołany został prof. Ryszard Peryt - reżyser, aktor, pedagog, inicjator i główny pomysłodawca Opery. Swoimi działaniami instytucja chce nawiązywać do dorobku i tradycji kulturalnej osiemnastowiecznej Rzeczypospolitej.