W czwartek 14 grudnia wieczorem dobiegła końca 17. edycja festiwalu Watch Docs, pokazującego najlepsze filmy dokumentalne poświęcone problematyce praw człowieka. Nagrodę Watch Docs dla najlepszego filmu konkursowego jury przyznało dokumentowi Jiana Fana pt. „Jeszcze jutro”, ukazującemu dotkniętą porażeniem mózgowym najsłynniejszą chińską poetkę Xiuhua Yu i jej bezpardonowej walkę o niezależność. Specjalne wyróżnienie jury trafiło do Chrisa Kelly’ego za film „Kambodżańska wiosna”. Publiczność nagrodziła natomiast film „Najbrzydszy samochód świata" Grzegorza Szczepaniaka.

W jury tegorocznego festiwalu zasiadali Márta Pardavi z węgierskiego Komitetu Helsińskiego, ceniona polska dokumentalistka Maria Zmarz-Koczanowicz, Melissa Lindgren, szefująca szwedzkiemu festiwalowi filmu dokumentalnego Tempo, Artchil Khetagouri – dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych CinéDOC Tbilisi oraz belgijski reżyser Thierry Michel.

Nagrodę Watch Docs jury przyznało jednogłośnie filmowi „Jeszcze jutro” Jiana Fiana, jednemu z najpiękniejszych dokumentów ostatnich lat. W uzasadnieniu decyzji członkowie jury podkreślili, że nagrodzony film poprzez opowiedzianą filmowym językiem osobistą historię podkreśla wagę upodmiotowienia kobiet oraz praw osób niepełnosprawnych w dynamicznie zmieniającym się kraju. ”Jeszcze jutro” to opowieść o Yu Xiuhua, której krótki poemat “Przeszłam pół Chin, żeby spać z tobą” niemal z dnia na dzień stał się ogólnonarodową internetową sensacją. Wkrótce potem Yu Xiuhua, poetka z rolniczej chińskiej prowincji, była już literacką gwiazdą, z entuzjazmem podejmowaną w Pekinie przez tłumy fanów. Sława i prawdziwa popularność przyniosły Yu pieniądze, z których zamierza skorzystać w ciężkiej walce o niezależność, jaką – dzięki nagrodzonemu filmowi Fan Jiana – toczy dosłownie przed oczami widzów. Cierpiąca na porażenie mózgowe Yu w wieku 19 lat została przez rodziców wydana za mąż i spędziła swoje dotychczasowe życie w związku bez miłości i pożądania. Teraz, nie oglądając się na reputację, zdanie rodziców i męża, stanowczo żąda rozwodu.

Jury 17. MFF Watch Docs przyznało także specjalne wyróżnienie, uzasadniając je potrzebą docenienia Chrisa Kelly’ego, reżysera „Kambodżańskiej wiosny”. W ocenie jury twórca ten, wraz ze swoimi niezwykłymi bohaterami, z godną podziwu determinacją ukazuje w swoim filmie skomplikowaną rzeczywistość, a jego dokument to mocna, polityczna opowieść o niesprawiedliwości. „Kambodżańska wiosna” jest pokłosiem dziewięciu lat pracy reżysera. Film ten to nie tylko niezwykły obraz przemian kambodżańskiego krajobrazu, także społeczno-politycznego, ale też najciekawszy bodaj w nowszym artystycznym dokumencie „nieaktywistyczny”, outsiderski portret aktywistów. Troje głównych bohaterów to wielebny Luon Sovath, buddyjski mnich, który staje się wideoaktywistą i obrońcą praw człowieka, mimo problemów z religijnym establishmentem ceniącym sojusz tronu i ołtarza, Srey Pov, matka trojga walcząca z przymusowymi ewikcjami i jej przyjaciółka Tep Vanny, która powoli wysuwa się na czoło społecznego ruchu protestu przeciw wysiedleniom. Kelly’ego interesuje polityczna i osobista złożoność ich walki o to, w co wierzą. Złożoność, która w końcu przeradza się w dramat. Świetnym zdjęciom wyróżnionego filmu towarzyszy muzyka Jamesa Holdena, współtworząca misterną kompozycję audiowizualnej fugi, której poszczególne wątki zaplatają się w emocjonalnym finale.

Tegoroczną Nagrodą Publiczności festiwalu Watch Docs uhonorowany został „Najbrzydszy samochód świata” w reżyserii Grzegorza Szczepaniaka. Wybrany przez festiwalową widownię dokument to historia pewnej sentymentalnej podróży Bogdana Różyckiego – posiadacza i miłośnika tytułowego auta, 51-letniego wartburga – oraz jego mamy, 94-letniej Pani Kazimiery. Reżyserowi filmu udała się trudna sztuka: ukazał bohaterów wraz z ich pięknem i niedoskonałościami w sposób szczery, a jednocześnie ciepły i czuły – co doceniła publiczność siedemnastej edycji Watch Docs.

Przyznawaną przez Zarząd Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka Nagrodę im. Marka Nowickiego, dla twórców o wybitnych osiągnięciach w ukazywaniu praw człowieka w filmie, otrzymał legendarny belgijski reżyser Thierry Michel. W czwartek 14 grudnia podczas uroczystości zamknięcia festiwalu zobaczyć było można jego najnowszy film „Dzieci przypadku” (‘Children of Chance’).

Po zakończeniu festiwalu w Warszawie po raz trzeci Watch Docs z wielkim sukcesem odbył się w Mińsku na Białorusi (14 - 17 grudnia 2017). Filmem otwarcia, podobnie jak w Warszawie, był najnowszy dokument Laury Poitras pt. "Ryzyko". Warto zaznaczyć, że Watch Docs po raz pierwszy odbył się na Białorusi legalnie, po uzyskaniu zgody białoruskiego Ministerstwa Kultury i biura cenzury. Frekwencja przekroczyła wszelkie oczekiwania, jednym z najpopularniejszych wydarzeń towarzyszących festiwalowi była "Kino-Noc", podczas której widzowie obejrzeli dokumentalny maraton filmowy, trwający od północy do 6 rano. Watch Docs Białoruś ma również swoją edycję objazdową, tegoroczna odbyła się w trzech miastach: Stołpcach, Grodnie i Brześciu. Także i u nas w 2018 roku Watch Docs tradycyjnie ruszy w Polskę – jego objazdowa odsłona zawita do około 40 polskich miast.

Watch Docs to wspólne przedsięwzięcie wiodącej polskiej organizacji obrony praw człowieka – Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Społecznego Instytutu Filmowego.

www.watchdocs.pl >>
Na Facebooku >>